Ik was eigenlijk niet van plan me weer in de rij-instructie te storten, maar dit vond ik wel erg leuk en nuttig om te doen. Bromfietsers moeten al enige tijd een theorie-examen afleggen om hun certificaat te verkrijgen,
waardoor ze god-zij-dank tenminste enig benul van verkeersregels en -gedrag hebben.
Maar heel veel 16-jarigen krijgen over de bediening van dat ding pas iets te horen op het moment dat ze een brommer/scooter krijgen. En moeten dan meteen in het verkeer maar zien dat ze het onder de knie krijgen...
Ik vind die paar uurtjes praktijk die ze nu krijgen wel wat weinig, maar we kunnen ze tenminste onder toezicht
en stap voor stap leren omgaan met de bediening van zo'n brommer. En ze krijgen de gelegenheid om op een afgesloten terrein te leren en te voelen hoe zo'n brommer zich gedraagt bij gasgeven, remmen en andere manouvres.
Voor mij als instructeur betekent dat in de beginfase een hoop heen en weer gehol met de leerlingen mee, als
zij de eerste onzekere meters afleggen. Want vergis je niet, er zit soms wel wat branie onder, maar de meesten
van die 15-16 jarigen zijn toch wel héél onzeker en nerveus als ze voor het eerst zo'n ding moeten besturen.
En écht niet alleen de meisjes !
Maar het geeft wel een enorme voldoening als ze bij de laatste oefening (het bewuste 8-je) laten zien dat ze
zich de bediening en het "gevoel" behoorlijk eigen hebben gemaakt. En kinderen leren toch wel snel hoor!
Na het behalen van het theoriecertificaat komen de leerlingen terug voor de 2e praktijkles; verkeersdeelneming.
Net als bij de motor gaan ze dan op een bromfiets (scooter in ons geval) begeleid door de instructeur aan het verkeer deelnemen. Als ze geslaagd zijn voor het praktijkexamen (vanaf 01-01-2010 verplicht) krijgen ze het bromfietsrijbewijs en mogen ze zelfstandig bromfiets of snorfiets rijden.
Les één: Van de standaard halen
BROMFIETSPRAKTIJK INSTRUCTIE IN BEELD. (Klik op de foto’s voor vergroting !)
Kleumende kids op zaterdagochtend 8:00 uur...
Aanmoedigen en geruststellen
voor de eerste meters
Hoop meehollen in de beginfase, eerst heen...
dan weer terug...
Nou effe niet tégen die pilon maar eromheen...
en denk eraan; waar je naar kijkt daar rijd je naar toe !
Zelfs de slalom gaat steeds beter
En de kroon op het werk...
het achtje...
Waar het uiteindelijk om gaat (naast het behalen van dat “roze kaartje” natuurlijk) is dat we die kinderen tenminste iets meer kunnen meegeven, als ze straks op hun eigen brommertje in het verkeer worden losgelaten,
dan wat ze voorheen van de bromfietswinkel te horen kregen;
Dit is het zadel, dit is het stuur, dit zijn de wielen... rijen maar...
Bovenstaande topic was door Old-timer eind 2007 gepubliceerd in “motorenforum.nl”
Gstbook - Stop - Home - Menu - Back
[
http://snellbos.tboek.nl]
[
./keuze_menupag.html]
[
./indexpag.html]
BROMFIETSPRAKTIJK INSTRUCTIE.
Jong geleerd...
In 1994 had ik besloten om uit liefhebberij m'n instructeursbewijs te gaan halen.
Voor de motor uiteraard, want dat is m'n grote liefde, maar ook de auto was handig om te hebben.
Bij een plaatselijke rijschool, waar ik ook stage had gelopen, heb ik toen vanaf het begin op invalsbasis
motor- en autorijles gegeven alsook thorielessen.
Met de invoering van het bromfietscertificaat kwam er ook een aparte categorie voor bromfietsleraar, en in 2000
heb ik dat ook gehaald.
Toen ik in 2005 naar ‘s-Hertogenbosch verhuisde ben ik gestopt met lesgeven, maar eind 2007 benaderde m'n
ouwe rijschool mij omdat ze iemand zochten met bromfietsbevoegdheid.
Ze deden mee met een proef- en ervaringsprogramma, voor praktijklessen aan bromfietskandidaten.
Vanaf begin 2009 ofzo moeten ook bromfietsers een rijbewijs halen, en hoewel het aanvankelijk nog niet helemaal
duidelijk was hoe of wat, zou daar ook een praktijkopleiding bij horen.
In samenwerking met gemeenten en het ministerie, meen ik, werd nu door een aantal rijscholen gesubsidieerd
een pakket aan kandidaten aangeboden van 6 theorieavonden en examen, plus twee praktijklessen.
De leerling die meedoet met het "pakket" is verplicht ook beide praktijk delen te "ondergaan", anders is tie de
subsidie kwijt.
In de 1e praktijkoefening wordt de leerlingen geleerd om een bromfiets te bedienen, en wordt ze een stukje voertuigbeheersing aangeleerd.
Deze oefeningen vinden plaats op een terrein buiten de openbare weg, en zijn ontleend aan de motorinstructie
(oude stijl vooralsnog). Er wordt uitgegaan van ervaring 0 (nul), oftewel, we beginnen helemaal bij het begin;
"dit is het zadel, dit is het stuur, dit zijn de wielen".
Omdat het niet op de openbare weg is kan deze praktijkles voertuigebeheersing al gevolgd worden voordat het theoriecertificaat gehaald is.
Voor alle zekerheid maar mijn inbreng op m’n pet laten naaien.
Stel je voor dat ze me voor één van de leerlingen aanzien...
Door de (nog) steeds veranderende wetgeving
is dit onderwerp nog aan verandering onderhevig.
Laatste stand: per 01-03-2010 praktijkexamen verplicht.
[
Web Creator]
[
LMSOFT]