Re: kamperen met de motor, Old-timer 17-1-2007, 17:55 uur -------------------------------------------------------------------------------- @ Fred.hd Net als CeesBMW heb ik behoorlijk veel ervaring met kamperen met de motor. Voor ons (gezin) is kamperen de enige manier waarop wij op vakantie willen. Altijd al geweest. Huisjes, apartementjes, hotelletjes of pensions is niks voor ons. Maar het grappige is dat ik op een aantal punten behoorlijk afwijk van Cees z'n ideeën en ervaring. Let wel, ik zeg niet dat mijn dingen beter zijn, Cees weet waarachtig wel waar hij het over heeft, hier spreekt duidelijk een ervaren kampeerder. Maar ik wil hier even wat andere ideeën naar voren brengen, zodat je voor jezelf kunt beslissen wat je aanspreekt. Om te beginnen ga ik ervan uit dat je nog géén ervaring of uitrusting hebt, dus wil ik het niet te duur maken. Als het bevalt kan je later altijd nog professionele spullen aanschaffen. De slaapzakken bijvoorbeeld. Donzen slaapzakken zou ik afraden. Die zijn weliswaar licht en héél klein in te rollen, maar ze kosten behoorlijk wat, en ze zijn voor zomerkamperen in warme landen veel te warm. Ik heb zelf voor de zomer een mummy-slaapzak met een hele lichte vulling (hollow-fibre) die tot een heel klein en licht pakketje in te rollen is. Je hebt ze vanaf ongeveer € 30,00. Voor winterkamperen heb ik zo'n zelfde slaapzak maar dan met een zwaardere vulling uiteraard. Kost ook wel iets meer natuurlijk... Die waterdichte (plunje)zakken zijn inderdaad ideaal om je spullen in te verpakken. Deze heb je in alle soorten en maten, en ze kosten ook niet zo heel veel. De tent: In tegenstelling tot wat Cees zegt, raad ik juist een kunsstof tent aan (nylon). Hoewel mijn voorkeur op zich uitgaat naar een katoenen tent, is nylon voor motorkamperen een betere keuze, om de volgende redenen: - Opgerold zijn ze kleiner dan katoen. - Ze zijn heel goedkoop, al vanaf 35,00 á 40,00 €. - Ze zijn héél licht. Voor de motor is zo'n 2,5 kg ideaal, maar 4,5 kilo echt het maximum. - Je kunt ze nat inrollen als het moet (vindt katoen niet lekker) en als ze nat zijn worden ze ook niet zo allejezus zwaar, zoals katoen. Voor korte reisjes (treffens) is een heel eenvoudig tentje genoeg, maar als je langer onderweg bent zorg dan voor een stukkie voortent. 1e is het lekkerder als je uit het slaapgedeelte komt dat je niet meteen buiten staat (regen!). 2e kan je er wat spullen kwijt die je anders in de slaaptent mee moet nemen (kookspul, laarzen, helm,pannetjes....). Ook wat het luchtbed betreft doe ik het weer anders Dan Cees; die matrassen waar hij het over heeft, zijn in opgerolde toestand echt onhandig groot. Ik heb zelf speciale luchtbedjes die niet zwaar zijn (speciaal materiaal) behoorlijk klein op te vouwen zijn ( 1/2 liter melkpak ongeveer) en behoorlijk comfortabel. Hij bestaat uit zes, apart op te blazen banen. Voor zover een geïsoleerde matras wellicht iets minder koud is, we hebben het hier over een zomervakantie in een warm land ! Overigens gebruik ik mijn luchtmatrasje ook in Engeland en Scandinavië en zelfs op het winterreffen (dan gaat er wel isolatie onder !). Benzine branders zijn oké, maar ik vind ze zelf een beetje 'gedoe'. En ze zijn vaak na gebruik erg vies van roet. Camping Gaz vind ik ideaal, schoon en vullingen zijn overal te verkrijgen. En in tegenstelling tot wat algemeen beweerd wordt; ook bij koud weer branden ze! Mits de patroon niet te leeg is. Ik heb het vaker gezegd, 100 motorrijders, 100 meningen... Met kampeerders is dat niet anders... Nogmaals, er is absoluut niks mis met wat Cees beweert! Zie mijn opmerkingen maar als een wat andere kijk op dezelfde zaak. En doe er je voordeel mee. In elk geval kan ik je een motor-camping trip van harte aanbevelen! Veel plezier. N.B. Ter illustratie heb ik een webpage gemaakt met wat fotootjes aangaande 'motorkamperen'. Op onderstaand adres zit je rechtstreeks op die webpage, hoef je niet m'n hele site voor 'door te fietsen' www.planet.nl/~snellbos/pages/page_14pag.html O-t.
[Web Creator] [LMSOFT]